Produktionsinfo

Regi:
Lars von Trier
Manus:
Lars von Trier
Längd:
95 min
Produktionsland:
DK/FR/DE/IS/IT/SE
Produktionsår:
2006
Premiär i Sverige:
Medverkande:
Jens Albinus, Peter Gantzler, Benedikt Erlingsson, Henrik Prip, Mia Lyhne, Casper Christensen, Louise Mieritz, Sofie Gråbøl, Anders Hove, Lars von Trier, Jean-Marc Barr, Iben Hjejle, Friðrik Þór Friðriksson

Filmografi, urval

2005 Manderlay
2006 Direktøren for det hele
2007 Chacun son cinema ou Ce petit coup au coeur quand la lumiere s'eteint et que le film commence
2009 Antichrist
2010 Dimension
2011 Melancholia
2013 Nymphomaniac: Vol. I
2013 Nymphomaniac: Vol. II

 

Om regissören

Lars von Trier (f. 1956) är uppvuxen i vad han själv betecknar som ”en borgerlig ämbetsmannafamilj”, men båda föräldrarna var mycket radikala och programmatiskt antireligiösa vilket ledde till att just religiösa föreställningar blev laddade och lockande. Modern var kommunist och trodde på fri uppfostran och Lars von Trier fick tidigt ta ansvar för mycket i sitt liv. Han menar att detta både var positivt och negativt – han kände å ena sidan att föräldrarna hade förtroende för honom, men å andra sidan gjorde det honom oerhört nervös…

Han saknade en naturlig auktoritet som kunde guida honom, vilket kan ligga till grund för de många fobier han har i vuxen ålder, med hypokondri, cancerskräck och flygfobi som exempel. Samtidigt är det denna existentiella ångest som driver honom att ställa fundamentala och oroande frågor på ett djärvt sätt i sina verk. Han började redan i slutet av 1960-talet att göra kortfilm och filmintresset ledde senare till studier vid Den danske filmskole mellan 1979 och 1982. (Det var där han själv lade till ett ”von” i sitt namn (egentligen heter han Lars Trier) – allt för att provocera klasskamraterna…

Hans första långfilm ”Förbrytelsens element” kom 1984. Därefter följde ”Epidemic”, ”Medea”, ”Europa” (som i USA döptes om till ”Zentropa”, en titel som kom att bli namnet på det produktionsbolag som von Trier är delägare i), ”Breaking the Waves”, ”Idioterna”, ”Dancer int the Dark”, ”Dogville”, ”Manderlay” och ”Direktören för det hele”. Han har också gjort två omgångar av den långa tv-serien ”Riket”, och han står som producent och idéspruta bakom en rad danska film- och tv-projekt. Bolaget Zentropa har blivit den tyngsta, och internationellt också mest kända, maktfaktorn inom dansk film.

Om filmen

Efter arbetet med de två första tunga, mörka och dystra delarna i den så kallade USA-trilogin kände von Trier, enligt egen utsaga, för att ta en paus innan han satte igång med den avslutande delen. För att inte sitta helt sysslolös passade han på att utnyttja denna tid till att spela in ”Direktören för det hele”, en dogma-komedi, som han själv kallar den. I materialet om filmen står att läsa att denna film skapats främst för regissörens eget höga nöjes skull. Och det märks tydligt, framförallt i inledning och avslutning, att von Trier roade sig med en bild av företagandets mödor.

 

Dogma 95

1. Inspelningen skall ske på plats (ej i studio). Rekvisita och scenografi får ej tillföras.

2. Ljudet får aldrig produceras åtskilt från bilden eller omvänt (musik får alltså inte användas

om den inte förekommer på inspelningsplatsen).

3. Kameran skall bäras. All rörelse eller stillhet som kan uppnås i handen är tillåten.

4. Filmen skall vara i färg. Ljussättning accepteras inte.

5. Optiskt arbete såväl som filtersättning av filmen är förbjudet.

6. Filmen får inte innehålla ytlig action (mord, vapen etc. för inte förekomma).

7. Tidsmässig och geografisk förskjutning är förbjuden. (Alltså – filmen försiggår här och nu).

8. Genrefilmer accepteras inte.

9. Filmformatet skall vara Academy 35.

10. Regissören skall inte få ”credit” (eftersom Dogma 95-filmerna inte ”regisseras”).

Lars von Trier


Källor: . Bakgrundsbild och poster © themoviedb.org