Produktionsinfo

Regi:
Juan José Campanella
Manus:
Juan José Campanella, Eduardo Sacheri
Längd:
129 min
Produktionsland:
AR/ES
Produktionsår:
2009
Premiär i Sverige:
2010-04-02
Medverkande:
Ricardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino, Guillermo Francella, Carla Quevedo, Bárbara Palladino, Alejandro Abelenda, Mario Alarcón, Rudy Romano, Mariano Argento, Sebastián Blanco, Gabriela Daniell, José Luis Gioia, Juan José Ortíz, Kiko Cerone, Fernando Pardo, Maximiliano Trento, Sergio López Santana, Elvio Duvini, David Di Napoli, Pedro Kochdilian, Darío Valenzuela, Oscar Sánchez, Alicia Haydée Pennachi, Carlos Mele, Iván Sosa, Judith Buchalter, Héctor La Porta, Liliana Cuomo, Alejandro Pérez

Filmografi, urval

1991 The Boy Who Cried Bitch
1997 Love Walked In
1999 El mismo amor, la misma lluvia
2001 El hijo de la novia
2004 Luna de Avellaneda
2009 El Secreto de sus Ojos
2014 Metegol

Om filmen

Efter militärdiktaturens terrorrår återvänder Benjamín Esposito som pensionerad kriminalutredare från sin landsbygdsexil. På 70-talet ansvarade han för undersökningen av ett brutalt mord på en ung kvinna. Två arbetare greps, misshandlades och dömdes. Esposito tvivlade på deras skuld, men utredningen grumlades av hans återhållna passion till sin dåvarande chef, Irene Menéndez Hastings och av förhållandena i Argentina, där makt-politiska hänsyn prioriterades före rättvisan. Nu efter kvartsekel senare skriver han på en roman för att försöka förstå och bearbeta vad som hände.

 

Om regissören

Juan José Campanella växte upp i södra delarna av Buenos Aires – “i en harmonisk familj”. Möjligen höjdes något ögonbryn, när han nätan färdig civilingenjör hoppade av studierna och följde en av sina drömmar och begav sig till USA och Filmakademin i New York. Återkommande teman i hans filmer är annars “drömmarna vi överger”, men också minnets centrala betydelse i våra liv, såväl på ett individuellt plan som i det vi kallar Historien. Om Argentina svarar han i en intervju att “när osäkerheten i samhället ökar, har fascisterna aldrig varit sena att utnytta situationen. Snabbt har de underblåst och accentuerat farorna. De spelar ut – the fear card – för att beröva oss vår lilla frihet och eftersom vi tenderar att välja säkerhet före frihet får vi inte blunda för denna politiska fas; vi måste se när planet börjar slutta… Frågorna är inte bara relevanta för en argentinsk eller amerikansk publik; de är universella”. Redan hans examensfilm belönades för bästa regi och sen har filmfestivalpriserna regnat över honom. Många av hans produktioner har dessutom blivit publika framgångar, liksom de TV-serier han regisserat. Tillsammans med Fernando Castets har han skrivit ett flertal manus, bland annat Son of the Bride, som 2002 nominerades till Oscar för bästa utländska film. För kvällens film tilldelades han, nästan som 50-års present, årets Oscar i samma kategori.

 

Juan José Campanella


Källor: Sight and Sound, IMDb, DN, SvD, SDS, croydonfilms.org. Bakgrundsbild och poster © themoviedb.org