Produktionsinfo

Regi:
Ari Folman
Manus:
Ari Folman
Längd:
90 min
Produktionsland:
IL/FR/DE
Produktionsår:
2008
Premiär i Sverige:
20 februari 2009
Medverkande:
Ari Folman, Ron Ben-Yishai, Dror Harazi, Ronny Dayag

Filmografi, urval

1991 Shaanan Si
1996 Clara Hakedosha
2001 Made in Israel
2008 Vals Im Bashir
2014 The Congress

Om regissören

Ari Folman är bosatt i Tel Aviv. Han gjorde värnplikt som 19-åring i den
israeliska armén, när hans förband 1982 skickades till Libanon. De nådde
fram till Beirut i mitten av september samtidigt som den kristna libanesiska
milisen utförde en massaker i Sabra-Shatila-lägren.
Efter fullgjord värnplikt lämnade han Israel för en planerad jordenruntresa,
men fastnade på ett litet pensionat i Sydostasien, där han stannade och i
stället skrev om den perfekta resan… Insikten att han ville återvända hem
och studera film mognade.
Efter sin rosade dokumentära examensfilm, “Comfortably Numb”, skrev
han manus för televisionen. 1996 skrev och regisserade Folman “Saint
Clara”, en långfilm baserad på en roman av den tjeckiske författaren
Pavel Kohout. Den erövrade sju israeliska ”Guldbaggar” och fick inleda
filmfestivalen i Berlin’s Panorama, där den vann People’s Choice Award.
Nästa film “Made in Israel” från 2001 är en futuristisk fantasi om världens
enda kvarvarande nazist. Folman fortsatte skriva framgångsrika manus för
TV, bla den ursprungliga israeliska versionen av den psykoanalytiska serie,
som låg till grund för HBO-serien “In Treatment”.
Hans första försök till animation var även det en TV-följetong, “Det material
som kärlek är gjord av”, där varje avsnitt inleddes med en animerad
dokumentär om en forskare som framlägger sina teorier om kärlekens
väsen… Detta framgångsrika koncept inspirerade honom till “Waltz with
Bashir” om vilken han har sagt: “Animation was the only way to tell this
story; I was sure of that.”

Om filmen

En av regissörens vänner berättar om en återkommande mardröm i
vilken han jagas av tjugosex galna hundar. Han ser ett samband med ett
arméuppdrag i första Libanon-kriget. Ari Folman själv minns ingenting
från denna period i sitt liv. Men han beslutar sig för att försöka förstå varför
och gräver allt djupare i minnets dynamik. Lager på lager av det vackra,
sensuella och erotiska skalas bort – in mot ”mörkrets hjärta”, och minnet
återvänder fragmentariskt i surrealistiska bilder. En hisnande berä􀄴else
om skuld, ensamhet, skräck, förvirring och krigets smärtsamma verklighet
växer fram, som en fresk ur det omedvetna. Filmen tog 4 år att göra och är
nästan helt animerad. Ljudspåret har komponerats av den minimalistiske
musikern och kompositören Max Richter och det går att spåra inflytande
från serieromanens mästare Joe Sacco och konstnären Otto Dix. Men den
som bidragit mest till filmens stilistiska egenart är enligt Folman filmens art
director, David Polonsky.
Trots den libanesiska statsledningens förbud har filmen visats ett flertal
gånger i Beirut, vilket Folman är mycket glad och stolt över. Den har
nominerats till de flesta prestigefyllda filmfestivalpriserna, inalles 61
nomineringar, varav 28 vinster.

Ari Folman


Källor: . Bakgrundsbild och poster © themoviedb.org