Produktionsinfo

Regi:
Nuri Bilge Ceylan
Manus:
Ercan Kesal, Ebru Ceylan, Nuri Bilge Ceylan
Längd:
109 min
Produktionsland:
IT/TR/FR
Produktionsår:
2008
Premiär i Sverige:
2009-09-18
Medverkande:
Yavuz Bingöl, Hatice Aslan, Rifat Sungar, Ercan Kesal, Cafer Köse, Gürkan Aydin

Filmografi, urval

1994 Koza
1997 Kasaba
1999 Mayıs Sıkıntısı
2002 Uzak
2006 İklimler
2008 Üç maymun
2011 Bir zamanlar Anadolu'da
2014 Kış Uykusu

Om filmen

Politikern Servet, spelad av Ercan Kesal, kör en natt ihjäl en människa på en skogsväg. Detta är upptakten till ett drama som kommer att få flera utlöpare – en historia om korruption, passion och hämnd. Filmens titel kommer från fabeln om apan som inget ser, apan som inget hör och apan som inget säger. Allt är filmat i en sepiafärgad ton och utan understödjande musik, bara ljud av stad, tåg och hav…

Om regissören

Nuri Bilge Ceylan, född 1959 i Istanbul, följde sin far, ingenjörens, fotspår. Han påbörjade kemistudier vid Istanbuls Tekniska Universitet 1976 men övergick efter ett par år till elektroteknik. Den vägen kunde ha fortsatt, men kameran han fick när han var 15 år hade väckt hans intresse för bildkonsten. Dessutom fanns vid universitetet ett utmärkt bibliotek och musikarkiv som gav näring åt hans passion för bildkonst och klassisk musik. Han lämnade ingenjörsutbildningen och påbörjade filmstudier. Efter en kortfilm 1995 har han gjort fem filmer i fullängd. Inspirationskällor har varit Tarkovskij, Bresson och Antonioni men framför allt japanen Yasujiro Ozu. Skådespelarna i hans filmer är ofta vänner eller släktingar. I Årstider från 2006 spelar han själv och hans hustru Ebru Ceylan huvudrollerna. Dessutom står han ofta själv för mycket av det tekniska: utöver regi även manus, foto, ljuddesign, produktion, klippning. En mångsidig filmmakare, helt enkelt. Ceylans stil är mycket personlig. Musikinslagen är få, i stället är det naturljud: vindens rörelse i torra löv, fågelkvitter, åska, regn. Scenerierna är ofta komponerade med starka kontraster mellan mörker och ljus. Ceylan har förmågan att utnyttja närbilden på ett effektivt sätt där vi i det mänskliga ansiktet ser känslor och ser tankar födas. Han har också ett mästerligt sätt att rytmiskt inordna bilderna i ett vidare landskap, och att ge utrymme åt skådespelarnas mikrobeteende, kanske en avspegling av hans erfarenheter som stillbildsfotograf. De fem långfilmer han gjort har fått flera priser. För De tre aporna fick han pris för bästa regi i Cannes 2008. Genombrottsfilmen Uzak från 2002 fick 23 internationella priser och blev den film som fått flest utmärkelser i den turkiska filmens historia.

 

Nuri Bilge Ceylan


Källor: IMDb, Filmrutan, DN, www.bfi.org.uk. Bakgrundsbild och poster © themoviedb.org