Produktionsinfo

Regi:
Asghar Farhadi
Manus:
Asghar Farhadi
Längd:
130 min
Produktionsland:
FR
Produktionsår:
2013
Premiär i Sverige:
2014
Medverkande:
Bérénice Bejo, Tahar Rahim, Ali Mosaffa, Pauline Burlet, Elyes Aguis, Jeanne Jestin, Sabrina Ouazani, Babak Karimi, Valeria Cavalli, Aleksandra Klebanska, Jean-Michel Simonet, Pierre Guerder, Anne-Marion de Cayeux

Filmografi, urval

2003 Dancing in the Dust
2004 Shah-re ziba
2006 Chaharshanbe-soori
2009 Darbareye Elly
2013 Le passé

Om filmen

Marie och Ahmad har levt separerade fyra år sen han flyttade
hem till Teheran. Nu vill Marie gifta om sig och har bett Ahmad komma till Paris för att skriva under skilsmässohandlingarna. Ett komplext relationsdrama tar sin början eller har snarare redan ägt rum… Vi får följa Marie och hennes nära en bit på väg, där alla har sin egen tolkning av det förflutna, i illusionen att det alltid går att skilja på dåtid och nutid, på gott och ont.

Om regissören

Ashgar Farhadis filmintresse började i tonåren. Filmen kom att bli hans yrke. Han har examina i både teater- och filmdramatik från universitet i Iran, där han föddes 1972.

Före regidebuten skrev han flera uppmärksammade manus. Farhadis filmer, universella som de är, har hyllats på filmfestivaler världen över och han har även belönats med olika specialpriser, såväl ekumeniska som av den internationella kvinnliga filmjournalistföreningen. 2012 fanns han på Time Magazines lista över världens 100 mest inflytelserika människor.

Trots situationen i Iran där även officiella dekret förbjuder människan att visa sig som hon är, har han valt att fortsätta leva och arbeta där. Hans regissörskollegor Panahi har husarrest och 20 års yrkesförbud, Kiarostami filmar i exil och Makhmalbaf bor och arbetar i Paris. I mars 2012 stoppade Irans ministerium för kultur och islamisk vägledning en hedersceremoni planerad av iranska regissörer efter Fahradis Oscar för Nader och Simin.

Hans uttalande då förklarar en del: I proudly offer this award to the people of my country; the people who respect all cultures and civilizations and despise hostility and resentment. I en intervju om kreativitet under förtryck svarade han: I would prefer not to blame the absence of creativity on the presence of freedom.

Kvällens film är hans första regisserad utomlands. I klassisk tragedi står kampen mellan gott och ont. Men i verkligheten är det sällan lika tydligt och Farhadi vill gestalta tillvarons komplexitet. Film utan existentiell substans kränker publiken, menar han. Filmer ska inte stanna kvar i biografen utan leva vidare i oss betraktare.

Asghar Farhadi


Källor: Imdb, Sight and Sound, SvD. Bakgrundsbild och poster © themoviedb.org