Produktionsinfo

Regi:
François Ozon
Manus:
François Ozon
Längd:
90 min
Produktionsland:
Produktionsår:
2004
Premiär i Sverige:
Medverkande:
Valeria Bruni Tedeschi, Stéphane Freiss, Géraldine Pailhas, Françoise Fabian, Antoine Chappey, Michael Lonsdale, Marc Ruchmann, Jason Tavassoli, Jean-Pol Brissart, Eliane Kherris, Yannis Belkacem, Sylvie Debrun, Jean Neisser, Ninon Brétécher, Marie-Madeleine Fouquet, Pierre Chollet

Filmografi, urval

1997 See the sea
1998 Sitcom
1999 Criminal Lovers
2000 Under the sand
2002 8 kvinnor
2003 Swimmingpool


Om regissören

Efter examen från det franska nationella filminstitutet (FEMIS) debuterade Francois Ozon 1997 med See the sea, tätt följd av Sitcom. En ton i hans filmskapande som bidragit till att han ofta jämförs med Hitchcock och Chabrol är känslan av hotad trygghet, ibland utvecklad till psykisk skräck, till och med sexuell skräck. Liksom de tidigare nämnda regissörerna skildrar han medelklassen, t ex en familj i förändring med ett tydligt hot som väntar. Man vet bara inte riktigt vad eller när det kommer. I Under the sand spelar Charlotte Rampling – en skådespelerska som Ozon arbetat med även i Swimmingpool – en kvinna som plötsligt finner sig övergiven efter ett långt äktenskap. Hennes sökande efter maken förmedlar hot om både svek och död.

 

Om filmen

Att berätta en kärlekshistoria i scener är inte ovanligt. Ozon har själv sagt att han låtit sig inspirerats av bl a Bergmans Scener ur ett äktenskap. Övriga likheter med detta verk är tonen av kammarspel och de uppstramade karaktärerna med sin sparsmakade dialog på ett tämligen intellektuellt, ibland direkt byråkratiskt, språk. Att däremot berätta en kärlekshistoria baklänges är ovanligare. Någon recensent skrev: ”Det bästa med filmen är dvd:n – där kan man se scenerna i rätt ordning!”. I fem episoder får vi följa Marion och Gilles från det att de står i begrepp att ta ut skilsmässa till det att de möts. Det destruktiva avskedet där båda förnedrar sig färgar känslan av att deras möte varit fel från början. Svaret blir förmodligen olika hos varje betraktare – vad vinner man på att gå, vad vinner man på att stanna?

Filmen har fått blandad kritik:

”välspelad, välklippt, väl musiklagd och franskt filmindustrikompetent på alla sätt och vis”

”intressant”

”kan jämföras med Eternal Sunshine of the Spotless Mind”

”Saknar humor”

Fyra stolar i svt:s Filmkrönika

François Ozon


Källor: Peoplemagazine.com Imbd.com www.ingmar.se, www,cine.se, hemsida för fransk kultur och konst, svt.se/filmkrönikan. Bakgrundsbild och poster © themoviedb.org